Bibliografia

Leksykon filmowy na XXI wiek vol. 2

Leksykon filmowy na XXI wiek vol. 2

Leksykon filmowy na XXI wiek to praktyczny przewodnik dla kinomanów w ich codziennej przygodzie z kinem. Przydaje się nie tylko jako źródło informacji, ale także jako inspiracja do rozmów i dyskusji w towarzystwie przyjaciół o obejrzanych filmach.

Może mieć także zastosowanie jako pomoc szkolna. Drugi tom Leksykonu pt. Ekranizacje literatury jest praktycznym narzędziem, ułatwiającym życie ucznia mającego napisać pracę na temat adaptacji filmowych. Oto zestaw omówień najgłośniejszych ekranizacji literatury w postaci dialogów i sporów dwóch znanych krytyków filmowych, znacząco różniących się poglądami. Do wyboru, do koloru. Można cytować, powoływać się, polemizować. Można się z nimi kłócić i nie zgadzać. Obaj mają wszak zadziorną naturę prowokatorów. W leksykonie znalazły się omówienia 155 filmów, między innymi tak słynnych ekranizacji literatury jak: Blaszany bębenek, Cyrano de Bergerac, Dracula, Dziennik Bridget Jones, Dżuma, Faraon, Ferdydurke, Forrest Gump, Frankenstein, Germinal, Godziny, Harry Potter, Lista Schindlera, Matka Joanna od Aniołów, Milczenie owiec, Miłość Swanna, Misery, Niebezpieczne związki, Ogniem i mieczem, Okręt, Ostatni cesarz, Ostatnie kuszenie Chrystusa, Pan Tadeusz, Pasja, Pianista, Popioły, Popiół i diament, Potop, Pożegnanie z Afryką, Przedwiośnie, Quo vadis, Romeo i Julia, Rozważna i romantyczna, Ryszard III, Solaris, Stara baśń, Ubu król, Wesele, Wiele hałasu o nic, Władca pierścieni, Wywiad z wampirem, Zemsta, Ziemia obiecana Do książki (w edycji limitowanej) dołączona została ekranizacja wielkiej powieści Emila Zoli Germinal z Gerardem Depardieu i Miou-Miou na płycie DVD.

Autor: Zygmunt Kałużyński, Tomasz Raczek
Wydawca: Instytut Wydawniczy Latarnik
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
ISBN: 83-60000-05-0
Język: polski
Liczba stron:   408

Ukazały się również:
tom I SENSACJE I SCIENCE-FICTION
tom III – KOMEDIE, PRZYGODY I ANIMACJE
tom IV  MIŁOŚĆ I SEKS
tom V RARYTASY, NIEWYPAŁY I KURIOZA



Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

Co więc wreszcie jest prawdą w kinie? Zapewne jest nią, tylko i wyłącznie, sam film już zrobiony, w momencie gdy gaśnie światło i pojawia się pierwszy obraz: ma on życie albo nie, i to jest bodaj jedyne jako-takie, najmniej chwiejne stwierdzenie rzeczywistości kina.

Zygmont Kałużyński