Blogi: Hipomaniakalny kinoman

Zwierzęta (2017)


Nowy film twórcy „Wymyku” daje znacznie mniej, niż obiecuje. Narracyjne supły a la wczesny Christopher Nolan („Memento”) wysmarowane lepką wyobraźnią Dawida Lyncha („Mulholland Drive”) są strukturą skomplikowaną na tyle, by widz nie zorientował się, jak niewiele struktura ta kryje. Rozmywające się perspektywy czasowe, fantazje wsiąkające w rzeczywistość (Tom Ford lubi to!)*, zgrywy z tradycyjnego podziału na wstęp, rozwinięcie i zakończenie, tożsamości zlewające się w jedną całość, dyskretne zmiany perspektyw i twarze wcale nie należące do swoich właścicieli – wszystko to kusi amatorów łamigłówek, wyzywa na pojedynek naszych wewnętrznych Sherlocków. Sztuczki montażowe zasługują na wszelkie nagrody – nie pamiętam, żeby manipulująca widzem forma w polskim kinie tak skutecznie nabijała mnie w butelkę.

Zgliński miesza w garnuszku z gatunkami filmowymi. Mamy tu nawiedzony dom, echa samobójstw z przeszłości, zamknięte na klucz pokoje z tajemnicą. Jest kot z piekła rodem i przedśmiertelne omeny. Są niewiadomego pochodzenia dźwięki w środki nocy, gasnące żarówki i psująca się instalacja elektryczna. I co z tego, skoro strachom nie pozwala się tu wybrzmieć, a każda gatunkowa uliczka okazuje się ślepa. Gliński woli uciekać w czarny humor (scena rozmowy z gadającym kotem) lub w, cokolwiek rutynową, psychologię. Szkoda, gdy miłośnikowi horroru (a takim, wnioskuję z języka filmowego, jest Gliński) nie starcza charakteru, by z dumnie podniesioną głową cieszyć się z możliwości gatunku. Reżyser, a co bardziej niszczące atmosferę niepokoju – przede wszystkim operator, woli opowiadać o bolączkach, cierpieniach i tragediach, których w kinie legion, zamiast puścić wodze gatunkowej fantazji lub podtrzymać kamerę na cieniu w rogu pokoju. Jak gdyby komuś zabrakło wyobraźni na intrygującą opowieść i zamiast tego ubrał ją w ekscentryczne (czyli rzekomo gorsze) łatki horroru. Tu tragedia bohaterów przypomina psychotrop dla narracyjnych supłów… których jednak jakoś nie chce mi się rozwiązywać.

* Zaskakująca jest ta zbieżność tytułów. Zarówno „Zwierzęta nocy” Forda, jak i film Zglińskiego opowiadają o fikcji wplątującej się w życie opisującej ją powieściopisarki.


Zobacz też

Hipomaniakalny kinoman - Blog Gabriel Krawczyk
  • Serce Jamajki (2019)Serce Jamajki (2019) O ciekawym, acz filmowo zaledwie poprawnym (6/10 w skali Filmwebu) muzycznym dokumencie twórcy "Dziewczyny z perłą" piszę w dzień po polskiej premierze:Pomysł Petera Webbera jest tyleż prosty i oklepany, co obiecujący. Twórca "Dziewczyny... 16 listopad '19 przeczytaj całość
  • Niewidoczne życie sióstr Gusmao (2019)Niewidoczne życie sióstr Gusmao (2019) Nazwać "Niewidoczne życie sióstr Gusmao" melodramatem, to jak "Bez przebaczenia" opisać mianem westernu, a "Pulp Fiction" zbyć etykietką kina gangsterskiego. Niby prawda, ale taka na pół gwizdka. Brazylijski kandydat do Oscara, owszem,... 16 listopad '19 przeczytaj całość
  • Terminator: Mroczne przeznaczenie (2019)Terminator: Mroczne przeznaczenie (2019) Dla Filmwebu piszę o nowym Terminatorze. Szału nie ma, ale nie jest tak źle, jak mogło się zapowiadać. W skrócie: 6/10. Zajawka poniżej, całość do przeczytania TUTAJ.Choć "Mroczne przeznaczenie" hołduje dramaturgicznie sprawdzonej... 7 listopad '19 przeczytaj całość
  • Dogonić marzenia (2019)Dogonić marzenia (2019) Nie dajcie się zwieść. Choć "Dogonić marzenia" korzysta z uniwersalnej dramaturgii (por. "Najlepszy"), dzieli feministyczną tematykę z "Maiden" i hołduje dziewczyńskiej krnąbrności rodem z "Ja, Tonya", to w filmowym wyścigu pozostaje... 24 październik '19 przeczytaj całość
  • I młodzi pozostaną (2018)I młodzi pozostaną (2018) Zwiedził Śródziemie, zarażał "Martwicą mózgu", spojrzał w oczy "King Kongowi". Teraz Peter Jackson zagląda w sam środek wojennego piekła."I młodzi pozostaną" to dokument o Wielkiej Wojnie przyjmujący żabią perspektywę. Pojedyncze... 24 październik '19 przeczytaj całość
  • Zgubiłam swoje ciało (2019)Zgubiłam swoje ciało (2019) O nadchodzącej premierze Netflixa piszę w ostatniej relacji z Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Całość zwyczajowo na łamach Filmwebu, fragment na zachętę poniżej:Jeśli podstawową frajdę z opowieści daje Wam możliwość spojrzenia na... 20 październik '19 przeczytaj całość
  • Wspomnienia: Geneza "Obcego" (2019)Wspomnienia: Geneza "Obcego" (2019) W kosmosie nikt nie usłyszy twojego krzyku? Nawet tam pobrzmiewa echo radości fanów "Obcego - 8. pasażera Nostromo" na wieść o tym, że Alexandre O. Philippe stworzył dokument o arcydziele Ridleya Scotta. Autor najbardziej geekowego porno... 20 październik '19 przeczytaj całość
  • Dolina Bogów (2019)Dolina Bogów (2019) Lech Majewski znów nie bierze jeńców. Podobnie jak działo się to w "Onirice", jego poprzednim dziele, domaga się od nas chodzenia po linie i skoków na głęboką wodę, lecz ani myśli prowadzić nas za rękę. "Dolina Bogów" to jeden z... 20 październik '19 przeczytaj całość
  • Podejrzliwy kinoman. O "Dziesiątej muzie" Karola IrzykowskiegoPodejrzliwy kinoman. O "Dziesiątej muzie" Karola Irzykowskiego Tak się jakoś złożyło, że dostałem propozycję poszperania w cyfrowych zbiorach Biblioteki Narodowej POLONA i napisania kilku słów o nieco starszym kinie. Skoro tak się sprawy miały, napisałem o jedynym i niepowtarzalnym Karolu... 15 październik '19 przeczytaj całość
  • Wszystko dla mojej matki (2019)Wszystko dla mojej matki (2019) Wraz z Filmwebem nadaję z Warszawskiego Festiwalu Filmowego i mam z tego wielką radochę — choć czasem o radość trudno. Dawno nic mnie tam nie trzepnęło po twarzy i serduchu jak „WSZYSTKO DLA MOJEJ MATKI”. Fragment na zachętę... 15 październik '19 przeczytaj całość
  • Czarny Mercedes (2019)Czarny Mercedes (2019) Zwiastun kusił porównaniami do "Poirotów", mrugał do Agathy Christie, może nawet obiecywał zagadkę zamkniętego pokoju. I zapowiadał wiele więcej. Detektywistyczna intryga w okupacyjnych warunkach, w nieistniejącej już Warszawie... 15 październik '19 przeczytaj całość
  • Angry Birds 2 (2019)Angry Birds 2 (2019) Nie tęskniłem za kontynuacją "Angry Birds Film". Jęknąłem na myśl o kolejnej przeznaczonej dla wszystkich i dla nikogo, wulgarnej, agresywnie nadpobudliwej bajce o latających nielotach rodem ze znanej platformówki. Teraz przecieram... 24 wrzesień '19 przeczytaj całość
  • Rambo: Ostatnia krew (2019)Rambo: Ostatnia krew (2019) Ktoś złośliwy powie (i ten ktoś będzie miał rację), że film jest tak stary jak odtwórca głównej roli, przewidywalny jak schematy, na których Sly robił karierę, powtarzalny i wyrafinowany jak jego miny, wreszcie bolesny dla... 24 wrzesień '19 przeczytaj całość
  • Niezbędna konieczność (2019)Niezbędna konieczność (2019) "Jak uwznioślać uczucia, równocześnie strojąc sobie z nich żarty? Chociażby za pomocą sentencji: "Miłość to dawanie tego, czego nie mamy, tym, którzy tego nie chcą". Podobna przewrotność stanowi naczelną wartość "Niezbędnej... 17 wrzesień '19 przeczytaj całość
  • Kwiaty miłości (2019)Kwiaty miłości (2019) Gdyby "Kwiaty miłości" były potrawą, smakowałyby jak landrynka w lukrze. Gdyby zamieniły się w postać z książki, to jako królewna z bajki czekałyby na swojego królewicza. Gdyby stały się zjawiskiem meteorologicznym, zdobiłyby... 9 wrzesień '19 przeczytaj całość

Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

Dobre aktorstwo w filmie jest wtedy, gdy go nie widać.

Zygmont Kałużyński