Blogi: Hipomaniakalny kinoman

Pomiędzy słowami (2017)


Michael (Jakub Gierszał), 28-letni blondwłosy (!) prawnik (!) w czarno-białym (!) garniturze (!), snuje się (!) wzdłuż ulic Berlina (!) po labiryncie (!) lustrzanej (!) architektury. Kiedy nie spaceruje ani nie rozmawia o prawach imigrantów (!), ogląda "Czterech pancernych i psa" (!). Gdy progi jego minimalistycznie (!) urządzonego mieszkania przekroczy dotychczas niewidziany (!) ojciec (!) w osobie abnegata (!) (Andrzej Chyra), niedoszłego (!) muzyka (!) wykrzykującego na berlińskiej ulicy polskie (!) bluzgi, wówczas zamiana łóżka na kanapę będzie najmniejszym z problemów Michaela. Nasz pierwszoplanowy imigrant z ziemi polskiej do niemieckiej udaje rodowitego Aryjczyka, chce odciąć, ba, sądzi, że już odciął się od własnych korzeni. Coś jednak wciąż złośliwie go do tej ojcowizny ciągnie.

Za dużo wykrzykników? No właśnie. "Pomiędzy słowami" Urszuli Antoniak, choć wizualnie szlachetny jak lookbook od Canalego, potrafi krzyknąć podtekstem, że aż głowa rozboli. Przyjmuję, że owe konsekwentnie i w najróżniejszych miejscach nawsadzane wykrzykniki świadczą o myślowej konsekwencji autorki, lecz w moim przekonaniu jest to kompletność zbyt wykalkulowana, zbyt precyzyjna, a w konsekwencji – zbyt łatwa. W "Pomiędzy słowami" fabuła, jak to w ambitniejszych filmach najczęściej bywa, jest pretekstem do tego, by powiedzieć coś bez słów. I słów rzeczywiście pada tu wyjątkowo niewiele. Problem jednak w tym, że milcząca fabuła niebezpiecznie zbliża się do przypowieści. A ja nie lubię przypowieści. Mało w nich życia. U Antoniak codzienność, jeśli za taką uznamy wyjście do klubu czy rozmowę w pracy, zawsze musi być symboliczna.



W trakcie seansu niejednokrotnie podziwiałem tę wielopoziomową układankę, której wewnętrznej logiki mogłaby pozazdrościć Antoniak większość polskich reżyserów i scenarzystów. Na lapidarny w dialogach film składa się pojedynek strojów i wystrojów wnętrz, starcie mowy ciała i języków, wszechobecnych w kadrze czerni i bieli, a nawet jadłospisu poszczególnych bohaterów i alkoholi, które popijają. Lecz gdy spacerowy dialog w stylu (parafrazuję) "- Dokąd idziesz? - Nie wiem" ma działać jak metafora życia bohatera, to, naprawdę, głód nic nieznaczącego small-talku daje o sobie znać. A ja zastanawiam się, który z Polaków wypierających swoje pochodzenie dla rozluźnienia włącza sobie wieczorem PRL-owski serial o losach Rudego i spółki.

Zobacz też

Hipomaniakalny kinoman - Blog Gabriel Krawczyk
  • Lem - maszyna, nie człowiek! O esejach "Diabeł i arcydzieło"Lem - maszyna, nie człowiek! O esejach "Diabeł i arcydzieło" Jakoś mi umknęło: ponad miesiąc temu na łamach IgiMag napisałem o nowej (!) książce Stanisława Lema. Fragment tekstu na zachętę poniżej, całość do przeczytania tutaj.W pewnym momencie Lem stwierdza, że ograniczana gatunkowymi... 16 styczeń '19 przeczytaj całość
  • Ulubione filmy, seriale i płyty 2018 rokuUlubione filmy, seriale i płyty 2018 roku Zwyczajowo, podobnie jak rok temu, po absurdalnym podsumowaniu filmowo-serialowego roku, przyszedł czas na próbę uwolnienia się od minionego sezonu i filmowo-serialowo-muzyczną ekshibicję, czyli rankingi najlepszych tytułów, z... 5 styczeń '19 przeczytaj całość
  • Absurdalne podsumowanie filmowego roku 2018Absurdalne podsumowanie filmowego roku 2018 Na posylwestrową suchość jak znalazł. Moje coroczne absurdalne podsumowanie filmowego roku już stoi na łamach IgiMag. Całość do przeczytania pod niniejszym linkiem, fragment w ramach ostrzeżenia poniżej.Nagroda im. Kota... 2 styczeń '19 przeczytaj całość
  • Śmierć vs życie - jeden zero do przerwy. O "Boskich zwierzętach" Szymona HołowniŚmierć vs życie - jeden zero do przerwy. O "Boskich zwierzętach" Szymona Hołowni Gdy rok temu - trochę w ramach zgrywy z "czyniących sobie ziemię poddaną", a trochę w ramach myślenia życzeniowego - próbowałem po wegetariańsku czytać Biblię, nie sądziłem, że już niedługo moje luźne intuicje o wiele celniej i z... 20 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Fahrenheit 11/9 (2018)Fahrenheit 11/9 (2018) Moja ocena: 6/10. Fragment recenzji poniżej, całość do przeczytania na łamach Filmwebu.14 lat po premierze "Fahrenheit 9.11" Michael Moore kieruje oskarżenia w stronę kolejnego republikańskiego prezydenta USA. Naczelny... 4 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Grinch (2018)Grinch (2018) Ode mnie smutne 4/10. Do lektury recenzji zapraszam na łamy Filmwebu, fragment na zachętę poniżej:W Ktosiowie bez zmian. Znów zbliżają się święta. Większość malców dawno zapieczętowała kopertę do Świętego Mikołaja. Ich... 3 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Via Carpatia (2018)Via Carpatia (2018) Bycie recenzentem filmowym to wcale niełatwa sprawa! Bo czasem, choć serce się kraje, trzeba skrytykować (raz) polskie, (dwa) skromne, (trzy) wyrastające bez wątpienia ze słusznych intencji, a przy tym (cztery) warte uwagi kino. "Via... 24 listopad '18 przeczytaj całość
  • Nawiązania #21Nawiązania #21 Jeśli ona jemu lub on jej zatyka ucho i chucha w twarz, mamy do czynienia z ekranizacją której z książek Nicholasa SparksaLeonarda DiCaprio i Robert De Niro w lustrzanych odbiciach w filmach Martina ScorseseFISH TANK (2009), A. Arnold /... 17 listopad '18 przeczytaj całość
  • Nawiązania #20Nawiązania #20 LEON ZAWODOWIEC (1994) / STRANGER THINGS (2016)WRÓG (2013), D. VilleneuveNOWY POCZĄTEK (2016), D. VilleneuveHAPPY TOGETHER (1997)SŁUŻĄCA (2016)MOONLIGHT (2016)ŚPIĄCA KRÓLEWNA (1959)LA LA LAND (2016)Pościg, abordaż, piraci:VAIANA: SKARB... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Notatki: "Suspiria" (2018)Notatki: "Suspiria" (2018) Tu i ówdzie obija mi się o uszy, że SUSPIRIA Luki Guadagnino jest niemal feministycznym manifestem. Nie jestem przekonany. Na pierwszy rzut oka niby wszystko ładnie pięknie. Mamy tu przecież postawione na pierwszym planie kobiece postacie,... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Gentleman z rewolwerem (2018)Gentleman z rewolwerem (2018) "Sztuką jest zrobić film, w którym bez wyjątku wszyscy bohaterowie dają się lubić – i kryminał, w którym ludzie, nawet ci stojący po przeciwnych stronach barykady, mają dla siebie szacunek. Szczególnie kreacje Redforda i Spacek... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Bergman - Rok z życia (2018)Bergman - Rok z życia (2018) Na łamach Filmwebu polecam biografię pewnego artysty. Fragmencik na zachętę (mam nadzieję):Bergman składa się z licznych paradoksów. Wychowany w duchu luterańskiego etosu stał się Kolumbem ludzkiego wnętrza, z jego mrokiem i... 25 październik '18 przeczytaj całość
  • Książka Lili (2017)Książka Lili (2017) Jeśli na hasło "kolumbijska animacja" reagujecie jak fan Zenona Martyniuka na etiopski jazz, w swojej ignorancji nie czujcie się osamotnieni. Na polskie ekrany trafia bowiem pierwsza kiedykolwiek powstała w Kolumbii pełnometrażowa animacja... 19 październik '18 przeczytaj całość
  • Climax (2018)Climax (2018) W prologu oglądamy na telewizorze (mamy lata 90.) wywiady z przyszłymi bohaterami filmu. To zbiorowe portfolio zgrabnie zapoznaje nas w galerią postaci, zastępując zbędne wydarzenia i dialogi. W bezpośrednim... 19 październik '18 przeczytaj całość
  • Kino metafizycznego niepokojuKino metafizycznego niepokoju Na Filmwebie można już czytać tekst mojego autorstwa nagrodzony w krytycznofilmowym konkursie Powiększenie. O, dokładnie tutaj. Ostrzegam, używam trudnych wyrazów - które już zdążyły wzbudzić gorące emocje wśród... 15 październik '18 przeczytaj całość

Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

Co więc wreszcie jest prawdą w kinie? Zapewne jest nią, tylko i wyłącznie, sam film już zrobiony, w momencie gdy gaśnie światło i pojawia się pierwszy obraz: ma on życie albo nie, i to jest bodaj jedyne jako-takie, najmniej chwiejne stwierdzenie rzeczywistości kina.

Zygmont Kałużyński