Blogi: Hipomaniakalny kinoman

Yves Saint Laurent i jego szkice (2017)


Gdyby zmarły w zeszłym roku Umberto Eco pisał dziś kontynuację "Szaleństwa katalogowania", w te pędy ściągałby aplikację telewizji internetowej ARTE i klikał w legalny link do filmu "Yves Saint Laurent i jego szkice". Zbiory, litanie i kolekcje stanowiły dla zakochanego w bibliotekach autora "Imienia róży" często wartość samą w sobie. Loic Prigent, reżyser premierowego dokumentu, pokazuje, że na dziesiątki tysięcy dotychczas nieznanych szkiców zachowanych w archiwach domu mody Yves Saint Laurent można patrzyć przez różne soczewki – i każda kolejna dowartościowuje poprzednią.
Mamy więc przed sobą, rzecz jasna, przede wszystkim najgrubsze portfolio świata. Gadające twarze należące do przyjaciół, najbliższych współpracowników YSL, krytyków i historyków sztuki dowodzą przed kamerą, że przegląd szkicownikowej twórczości może stanowić równocześnie biografię w pigułce, zwierciadło kondycji psychicznej autora. Ponieważ autor ten należy do wąskiego grona najbardziej wpływowych kreatorów mody, tytułowe szkice, na mój laicki rozum, mogłyby również sprawdzić się jako podręcznik historii mody XX wieku.
Momentami film przypomina dynamiczne supercuty rodem z internetów. Już wymienienie listy materiałów i części garderoby przez dekady katalogowanych w postaci rysunków i szkiców przez YSL mogłoby wprawić w palpitacje co słabszych amatorów krawiectwa. Czasem szaleństwo katalogowania zostaje uspokojone dokładniejszą egzegezą szkiców. Znawcy i współpracownicy nieżyjącej już ikony mody sprawiają nam swoistą "legendę" mapy na pierwszy rzut oka czytelnej, precyzyjnej, robionej "na czysto" pewną ręką... i wtedy okazuje się, że zgoła palimpsestowe szkice kryją w sobie dodatkowe warstwy. Szrafy, odcienie, desenie – wszystko to, szkicowane najczęściej zwykłym ołówkiem, mówi więcej o materiałach i rodzajach szycia, niż mógłbym przeczytać w niejednej książce. To dokument arcyciekawy jeszcze co najmniej z jednego względu: wszechstronność, z jaką YSL spoglądał na ubrania, dowodzi wielkiej świadomości twórczej artysty. Mamy tu bowiem rodzaj robionego ołówkiem dokumentu społecznego (inspiracje ulicą) i historycznego (co zmyślniejsi widzowie dopasują sukienki do dekad); mamy też kontrowersyjne lookbooki i pijar (vide perfumy Opium), którym YSL wyprzedził swoje czasy. Acha, w archiwach trafiamy także na komiksy i animacje, jeśli więc ktoś na początku filmu powątpiewał w szaleństwo katalogowania, po napisach końcowych nie będzie już miał tych wątpliwości.
Film obejrzałem na Warszawskim Festiwalu Filmowym.

Zobacz też

Hipomaniakalny kinoman - Blog Gabriel Krawczyk
  • TARANTINO: O FILMOWCU, KTÓRY MÓGŁBY ZOSTAĆ KRYTYKIEMTARANTINO: O FILMOWCU, KTÓRY MÓGŁBY ZOSTAĆ KRYTYKIEM Na łamach Filmwebu spełniam jedno ze swoich marzeń i publikuję dłuższy tekst o Quentinie Tarantino. Jeszcze przed seansem "Pewnego razu... w Hollywood", za to po lekturze wywiadów i ponownym maratonie jego filmów. Fragment na zachętę... 17 czerwiec '19 przeczytaj całość
  • Sauvage (2018)Sauvage (2018) Brutalność ulicy, prostytucja z gatunku tych nieowijających w bawełnę i niespełniony romans jako namiastka uczucia sumują się w prozę życia, o której nie śniło się hipsterom z filmów Xaviera Dolana. Wybierając się na seans... 2 czerwiec '19 przeczytaj całość
  • Gloria Bell (2018)Gloria Bell (2018) "Z pięćdziesiątką na karku, dwójką odchowanych dzieci i stołkiem menadżerki w firmie ubezpieczeniowej Glorii Bell daleko do miana pierwszej emancypantki współczesnego kina. Pozory potrafią jednak mylić. Ta sama rozwódka wieczorami... 23 maj '19 przeczytaj całość
  • To zmienia wszystko (2018)To zmienia wszystko (2018) W piątym, i ostatnim, odcinku relacji z Millennium Docs Against Gravity piszę dla Filmwebu o X muzie, która wciąż pozostaje mężczyzną:„Gdy Tom Donahue zaczynał zbierać wywiady o dyskryminacji kobiet w amerykańskim przemyśle filmowym,... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Symfonia fabryki Ursus (2018)Symfonia fabryki Ursus (2018) "Gdybym miał pójść na łatwiznę i opisać sumę podobieństw, na które składa się 61-minutowa "Symfonia fabryki Ursus", zacząłbym od twórczości Tony'ego Gatlifa. To łatwy strzał: jak w "Vengo" czy "Exils", u... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Antropocen: Epoka człowieka (2018)Antropocen: Epoka człowieka (2018) W trzecim odcinku relacji z Millennium Docs Against Gravity obudził się we mnie krytyk, ekolog i aktywista. Fragment poniżej, całość na łamach Filmwebu."Opowiadając o tytułowej erze – z człowiekiem w roli napędu i niszczyciela –... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Krytyczka. Sztuka Pauline Kael (2018)Krytyczka. Sztuka Pauline Kael (2018) Ludzie, co za film, co za kobieta!Relacji z Millennium Docs Against Gravity ciąg dalszy. Cały tekst do przeczytania na łamach Filmwebu."Jeśli krytycy kultury tworzą stado niezależnych umysłów, Pauline Kael przypominała czającego się w... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Igrzyska pamięci (2018)Igrzyska pamięci (2018) Relacji z warszawskiego festiwalu Millenium Docs Against Gravity część pierwsza. Fragment na zachętę poniżej, całość na Filmwebie, czyli tutaj.„Trafiamy na Mistrzostwa Świata Pamięci, gdzie w dziesięciu sprinterskich kategoriach... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Hej, sokoły! (2018)Hej, sokoły! (2018) Gdzie jedni widzą piłkę i dwie bramki, tam inni dostrzegają katalog ludzkich zachowań, encyklopedię polityczno-historycznych metafor, świat w miniaturce i Bóg wie, co jeszcze. Można futbolu nie lubić, lecz nie sposób zaprzeczyć, że za... 15 maj '19 przeczytaj całość
  • Berlin, Barcelona (2018)Berlin, Barcelona (2018) "Boże, strzeż mnie od przyjaciół, z wrogami poradzę sobie sam". To zdanie przypisywane kardynałowi Richelieu, lecz mógłby się pod nim podpisać 35-letni Comas. Gdy czwórka dawno niewidzianych gości z Hiszpanii nawiedza jego bezpieczne... 9 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • Free Solo (2018)Free Solo (2018) O tegorocznym zdobywcy Oscara w kategorii dokument piszę na łamach Filmwebu (ode mnie solidne 8/10):„Tkwiący nam w głowach stereotyp Herzogowskiego szaleńca mieni się tu wieloma barwami. Trudno stwierdzić, by Alex czmychał od... 4 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • W domu innego (2019)W domu innego (2019) Dla Filmwebu piszę o niedawnej premierze: wyprodukowanym przez Ridleya Scotta wojennym melodramacie, w którym Australijczyk gra Anglika, Szwed - Niemca, a Keira Knightley - histeryczkę z "Niebezpiecznej metody". Fragment poniżej, całość do... 4 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • Książki o książkachKsiążki o książkach Biblioteka Narodowa opublikowała właśnie kolejny raport o stanie czytelnictwa w Polsce. Po jego ogłoszeniu czytającą mniejszością jak co roku wstrząsnęło święte oburzenie. Jeśli należycie do rzeczonej mniejszości, pewnie nie... 4 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • Retromania jest passe?Retromania jest passe? W Magazynie Filmwebu właśnie wylądował dłuższy tekst mojego autorstwa, w którym to tekście nieśmiało wkładam kij w mrowisko wielbicieli "Stranger Things" i przyglądam się ograniczeniom Netfliksowego hitu. A szerzej -- zastanawiam się... 18 marzec '19 przeczytaj całość
  • Największy dar (2019)Największy dar (2019) "Niech Bóg ma mnie w opiece, a miłośnicy twórczości Juana Manuela Cotelo ("Mary's Land. Ziemia Maryi") wybaczą mi, ale po seansie jego najnowszego filmu czuję się dydaktycznie wymięty. Jak gdyby trener osobisty Mateusz Grzesiak... 12 marzec '19 przeczytaj całość

Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

W życiu to się mało myśli o życiu.

Zygmont Kałużyński