Blogi: Hipomaniakalny kinoman

Yves Saint Laurent i jego szkice (2017)


Gdyby zmarły w zeszłym roku Umberto Eco pisał dziś kontynuację "Szaleństwa katalogowania", w te pędy ściągałby aplikację telewizji internetowej ARTE i klikał w legalny link do filmu "Yves Saint Laurent i jego szkice". Zbiory, litanie i kolekcje stanowiły dla zakochanego w bibliotekach autora "Imienia róży" często wartość samą w sobie. Loic Prigent, reżyser premierowego dokumentu, pokazuje, że na dziesiątki tysięcy dotychczas nieznanych szkiców zachowanych w archiwach domu mody Yves Saint Laurent można patrzyć przez różne soczewki – i każda kolejna dowartościowuje poprzednią.
Mamy więc przed sobą, rzecz jasna, przede wszystkim najgrubsze portfolio świata. Gadające twarze należące do przyjaciół, najbliższych współpracowników YSL, krytyków i historyków sztuki dowodzą przed kamerą, że przegląd szkicownikowej twórczości może stanowić równocześnie biografię w pigułce, zwierciadło kondycji psychicznej autora. Ponieważ autor ten należy do wąskiego grona najbardziej wpływowych kreatorów mody, tytułowe szkice, na mój laicki rozum, mogłyby również sprawdzić się jako podręcznik historii mody XX wieku.
Momentami film przypomina dynamiczne supercuty rodem z internetów. Już wymienienie listy materiałów i części garderoby przez dekady katalogowanych w postaci rysunków i szkiców przez YSL mogłoby wprawić w palpitacje co słabszych amatorów krawiectwa. Czasem szaleństwo katalogowania zostaje uspokojone dokładniejszą egzegezą szkiców. Znawcy i współpracownicy nieżyjącej już ikony mody sprawiają nam swoistą "legendę" mapy na pierwszy rzut oka czytelnej, precyzyjnej, robionej "na czysto" pewną ręką... i wtedy okazuje się, że zgoła palimpsestowe szkice kryją w sobie dodatkowe warstwy. Szrafy, odcienie, desenie – wszystko to, szkicowane najczęściej zwykłym ołówkiem, mówi więcej o materiałach i rodzajach szycia, niż mógłbym przeczytać w niejednej książce. To dokument arcyciekawy jeszcze co najmniej z jednego względu: wszechstronność, z jaką YSL spoglądał na ubrania, dowodzi wielkiej świadomości twórczej artysty. Mamy tu bowiem rodzaj robionego ołówkiem dokumentu społecznego (inspiracje ulicą) i historycznego (co zmyślniejsi widzowie dopasują sukienki do dekad); mamy też kontrowersyjne lookbooki i pijar (vide perfumy Opium), którym YSL wyprzedził swoje czasy. Acha, w archiwach trafiamy także na komiksy i animacje, jeśli więc ktoś na początku filmu powątpiewał w szaleństwo katalogowania, po napisach końcowych nie będzie już miał tych wątpliwości.
Film obejrzałem na Warszawskim Festiwalu Filmowym.

Zobacz też

Hipomaniakalny kinoman - Blog Gabriel Krawczyk
  • Lem - maszyna, nie człowiek! O esejach "Diabeł i arcydzieło"Lem - maszyna, nie człowiek! O esejach "Diabeł i arcydzieło" Jakoś mi umknęło: ponad miesiąc temu na łamach IgiMag napisałem o nowej (!) książce Stanisława Lema. Fragment tekstu na zachętę poniżej, całość do przeczytania tutaj.W pewnym momencie Lem stwierdza, że ograniczana gatunkowymi... 16 styczeń '19 przeczytaj całość
  • Ulubione filmy, seriale i płyty 2018 rokuUlubione filmy, seriale i płyty 2018 roku Zwyczajowo, podobnie jak rok temu, po absurdalnym podsumowaniu filmowo-serialowego roku, przyszedł czas na próbę uwolnienia się od minionego sezonu i filmowo-serialowo-muzyczną ekshibicję, czyli rankingi najlepszych tytułów, z... 5 styczeń '19 przeczytaj całość
  • Absurdalne podsumowanie filmowego roku 2018Absurdalne podsumowanie filmowego roku 2018 Na posylwestrową suchość jak znalazł. Moje coroczne absurdalne podsumowanie filmowego roku już stoi na łamach IgiMag. Całość do przeczytania pod niniejszym linkiem, fragment w ramach ostrzeżenia poniżej.Nagroda im. Kota... 2 styczeń '19 przeczytaj całość
  • Śmierć vs życie - jeden zero do przerwy. O "Boskich zwierzętach" Szymona HołowniŚmierć vs życie - jeden zero do przerwy. O "Boskich zwierzętach" Szymona Hołowni Gdy rok temu - trochę w ramach zgrywy z "czyniących sobie ziemię poddaną", a trochę w ramach myślenia życzeniowego - próbowałem po wegetariańsku czytać Biblię, nie sądziłem, że już niedługo moje luźne intuicje o wiele celniej i z... 20 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Fahrenheit 11/9 (2018)Fahrenheit 11/9 (2018) Moja ocena: 6/10. Fragment recenzji poniżej, całość do przeczytania na łamach Filmwebu.14 lat po premierze "Fahrenheit 9.11" Michael Moore kieruje oskarżenia w stronę kolejnego republikańskiego prezydenta USA. Naczelny... 4 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Grinch (2018)Grinch (2018) Ode mnie smutne 4/10. Do lektury recenzji zapraszam na łamy Filmwebu, fragment na zachętę poniżej:W Ktosiowie bez zmian. Znów zbliżają się święta. Większość malców dawno zapieczętowała kopertę do Świętego Mikołaja. Ich... 3 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Via Carpatia (2018)Via Carpatia (2018) Bycie recenzentem filmowym to wcale niełatwa sprawa! Bo czasem, choć serce się kraje, trzeba skrytykować (raz) polskie, (dwa) skromne, (trzy) wyrastające bez wątpienia ze słusznych intencji, a przy tym (cztery) warte uwagi kino. "Via... 24 listopad '18 przeczytaj całość
  • Nawiązania #21Nawiązania #21 Jeśli ona jemu lub on jej zatyka ucho i chucha w twarz, mamy do czynienia z ekranizacją której z książek Nicholasa SparksaLeonarda DiCaprio i Robert De Niro w lustrzanych odbiciach w filmach Martina ScorseseFISH TANK (2009), A. Arnold /... 17 listopad '18 przeczytaj całość
  • Nawiązania #20Nawiązania #20 LEON ZAWODOWIEC (1994) / STRANGER THINGS (2016)WRÓG (2013), D. VilleneuveNOWY POCZĄTEK (2016), D. VilleneuveHAPPY TOGETHER (1997)SŁUŻĄCA (2016)MOONLIGHT (2016)ŚPIĄCA KRÓLEWNA (1959)LA LA LAND (2016)Pościg, abordaż, piraci:VAIANA: SKARB... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Notatki: "Suspiria" (2018)Notatki: "Suspiria" (2018) Tu i ówdzie obija mi się o uszy, że SUSPIRIA Luki Guadagnino jest niemal feministycznym manifestem. Nie jestem przekonany. Na pierwszy rzut oka niby wszystko ładnie pięknie. Mamy tu przecież postawione na pierwszym planie kobiece postacie,... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Gentleman z rewolwerem (2018)Gentleman z rewolwerem (2018) "Sztuką jest zrobić film, w którym bez wyjątku wszyscy bohaterowie dają się lubić – i kryminał, w którym ludzie, nawet ci stojący po przeciwnych stronach barykady, mają dla siebie szacunek. Szczególnie kreacje Redforda i Spacek... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Bergman - Rok z życia (2018)Bergman - Rok z życia (2018) Na łamach Filmwebu polecam biografię pewnego artysty. Fragmencik na zachętę (mam nadzieję):Bergman składa się z licznych paradoksów. Wychowany w duchu luterańskiego etosu stał się Kolumbem ludzkiego wnętrza, z jego mrokiem i... 25 październik '18 przeczytaj całość
  • Książka Lili (2017)Książka Lili (2017) Jeśli na hasło "kolumbijska animacja" reagujecie jak fan Zenona Martyniuka na etiopski jazz, w swojej ignorancji nie czujcie się osamotnieni. Na polskie ekrany trafia bowiem pierwsza kiedykolwiek powstała w Kolumbii pełnometrażowa animacja... 19 październik '18 przeczytaj całość
  • Climax (2018)Climax (2018) W prologu oglądamy na telewizorze (mamy lata 90.) wywiady z przyszłymi bohaterami filmu. To zbiorowe portfolio zgrabnie zapoznaje nas w galerią postaci, zastępując zbędne wydarzenia i dialogi. W bezpośrednim... 19 październik '18 przeczytaj całość
  • Kino metafizycznego niepokojuKino metafizycznego niepokoju Na Filmwebie można już czytać tekst mojego autorstwa nagrodzony w krytycznofilmowym konkursie Powiększenie. O, dokładnie tutaj. Ostrzegam, używam trudnych wyrazów - które już zdążyły wzbudzić gorące emocje wśród... 15 październik '18 przeczytaj całość

Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

Kobieta zbyt doskonała działa oszałamiająco. "Czy taki oberwaniec jak ja dotknie kiedykolwiek podobnego biustu?" - myślą widzowie i odchodzą osądziwszy, że taka piękność jest dla nich za dobra. Ta rezygnacja przenosi się również na towar, ktory boska kobieta miała reklamować. "To nie dla mnie, to dla bogatszych, lepszej rasy!

Zygmont Kałużyński