Blogi: Hipomaniakalny kinoman

Yves Saint Laurent i jego szkice (2017)


Gdyby zmarły w zeszłym roku Umberto Eco pisał dziś kontynuację "Szaleństwa katalogowania", w te pędy ściągałby aplikację telewizji internetowej ARTE i klikał w legalny link do filmu "Yves Saint Laurent i jego szkice". Zbiory, litanie i kolekcje stanowiły dla zakochanego w bibliotekach autora "Imienia róży" często wartość samą w sobie. Loic Prigent, reżyser premierowego dokumentu, pokazuje, że na dziesiątki tysięcy dotychczas nieznanych szkiców zachowanych w archiwach domu mody Yves Saint Laurent można patrzyć przez różne soczewki – i każda kolejna dowartościowuje poprzednią.
Mamy więc przed sobą, rzecz jasna, przede wszystkim najgrubsze portfolio świata. Gadające twarze należące do przyjaciół, najbliższych współpracowników YSL, krytyków i historyków sztuki dowodzą przed kamerą, że przegląd szkicownikowej twórczości może stanowić równocześnie biografię w pigułce, zwierciadło kondycji psychicznej autora. Ponieważ autor ten należy do wąskiego grona najbardziej wpływowych kreatorów mody, tytułowe szkice, na mój laicki rozum, mogłyby również sprawdzić się jako podręcznik historii mody XX wieku.
Momentami film przypomina dynamiczne supercuty rodem z internetów. Już wymienienie listy materiałów i części garderoby przez dekady katalogowanych w postaci rysunków i szkiców przez YSL mogłoby wprawić w palpitacje co słabszych amatorów krawiectwa. Czasem szaleństwo katalogowania zostaje uspokojone dokładniejszą egzegezą szkiców. Znawcy i współpracownicy nieżyjącej już ikony mody sprawiają nam swoistą "legendę" mapy na pierwszy rzut oka czytelnej, precyzyjnej, robionej "na czysto" pewną ręką... i wtedy okazuje się, że zgoła palimpsestowe szkice kryją w sobie dodatkowe warstwy. Szrafy, odcienie, desenie – wszystko to, szkicowane najczęściej zwykłym ołówkiem, mówi więcej o materiałach i rodzajach szycia, niż mógłbym przeczytać w niejednej książce. To dokument arcyciekawy jeszcze co najmniej z jednego względu: wszechstronność, z jaką YSL spoglądał na ubrania, dowodzi wielkiej świadomości twórczej artysty. Mamy tu bowiem rodzaj robionego ołówkiem dokumentu społecznego (inspiracje ulicą) i historycznego (co zmyślniejsi widzowie dopasują sukienki do dekad); mamy też kontrowersyjne lookbooki i pijar (vide perfumy Opium), którym YSL wyprzedził swoje czasy. Acha, w archiwach trafiamy także na komiksy i animacje, jeśli więc ktoś na początku filmu powątpiewał w szaleństwo katalogowania, po napisach końcowych nie będzie już miał tych wątpliwości.
Film obejrzałem na Warszawskim Festiwalu Filmowym.

Zobacz też

Hipomaniakalny kinoman - Blog Gabriel Krawczyk
  • Niezbędna konieczność (2019)Niezbędna konieczność (2019) "Jak uwznioślać uczucia, równocześnie strojąc sobie z nich żarty? Chociażby za pomocą sentencji: "Miłość to dawanie tego, czego nie mamy, tym, którzy tego nie chcą". Podobna przewrotność stanowi naczelną wartość "Niezbędnej... 17 wrzesień '19 przeczytaj całość
  • Kwiaty miłości (2019)Kwiaty miłości (2019) Gdyby "Kwiaty miłości" były potrawą, smakowałyby jak landrynka w lukrze. Gdyby zamieniły się w postać z książki, to jako królewna z bajki czekałyby na swojego królewicza. Gdyby stały się zjawiskiem meteorologicznym, zdobiłyby... 9 wrzesień '19 przeczytaj całość
  • Złodziej i oszustka (2019)Złodziej i oszustka (2019) Już tu byliście. Nie raz i nie dwa kibicowaliście takim złodziejom sztuki jak Ivan (Theo James), znajomo utalentowanym, takoż przystojnym, w podobnym garniturze noszonym z identyczną nonszalancją; jak zawsze skrywającym dobre serce, lecz... 9 wrzesień '19 przeczytaj całość
  • Liliana Pędziwiatr (2018)Liliana Pędziwiatr (2018) "W filmie Joachima Masanneka od początku wiadomo, która szala przeważy: posłuszeństwo wobec rodziców czy empatia do zwierząt; konformizm czy głos serca; pragnienie awansu w szkolnej hierarchii czy racja moralna. To problematyka... 27 sierpień '19 przeczytaj całość
  • Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw (2019)Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw (2019) O tym, jak daleko zajechali "Szybcy i wściekli", niech zaświadczy niemożliwa gatunkowość tegorocznego spin-offu. W "Hobbs i Shaw" samochodowe kino akcji zostaje pożenione ze szkatułkową operą mydlaną, thriller szpiegowski łączy siły... 3 sierpień '19 przeczytaj całość
  • Petra (2018)Petra (2018) Uprzejmie donoszę, że obejrzałem telenowelę, nie żałuję i polecam Wam zrobić to samo. Fragment na zachętę poniżej, całość na łamach Filmwebu.Początek "Petry" zapowiada eskapistyczną sielankę rodem z "Vicky Cristiny Barcelony".... 21 czerwiec '19 przeczytaj całość
  • Kobieta idzie na wojnę (2018)Kobieta idzie na wojnę (2018) Gdyby Rambo nasłuchał się antykapitalistycznych manifestów Nelsona Mandeli, stanąłby u boku tytułowej bohaterki "Kobieta idzie na wojnę". Gdyby Bear Grylls walczył nie o własne przeżycie, ale o przetrwanie całej ludzkości, stałby... 21 czerwiec '19 przeczytaj całość
  • TARANTINO: O FILMOWCU, KTÓRY MÓGŁBY ZOSTAĆ KRYTYKIEMTARANTINO: O FILMOWCU, KTÓRY MÓGŁBY ZOSTAĆ KRYTYKIEM Na łamach Filmwebu spełniam jedno ze swoich marzeń i publikuję dłuższy tekst o Quentinie Tarantino. Jeszcze przed seansem "Pewnego razu... w Hollywood", za to po lekturze wywiadów i ponownym maratonie jego filmów. Fragment na zachętę... 17 czerwiec '19 przeczytaj całość
  • Sauvage (2018)Sauvage (2018) Brutalność ulicy, prostytucja z gatunku tych nieowijających w bawełnę i niespełniony romans jako namiastka uczucia sumują się w prozę życia, o której nie śniło się hipsterom z filmów Xaviera Dolana. Wybierając się na seans... 2 czerwiec '19 przeczytaj całość
  • Gloria Bell (2018)Gloria Bell (2018) "Z pięćdziesiątką na karku, dwójką odchowanych dzieci i stołkiem menadżerki w firmie ubezpieczeniowej Glorii Bell daleko do miana pierwszej emancypantki współczesnego kina. Pozory potrafią jednak mylić. Ta sama rozwódka wieczorami... 23 maj '19 przeczytaj całość
  • To zmienia wszystko (2018)To zmienia wszystko (2018) W piątym, i ostatnim, odcinku relacji z Millennium Docs Against Gravity piszę dla Filmwebu o X muzie, która wciąż pozostaje mężczyzną:„Gdy Tom Donahue zaczynał zbierać wywiady o dyskryminacji kobiet w amerykańskim przemyśle filmowym,... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Symfonia fabryki Ursus (2018)Symfonia fabryki Ursus (2018) "Gdybym miał pójść na łatwiznę i opisać sumę podobieństw, na które składa się 61-minutowa "Symfonia fabryki Ursus", zacząłbym od twórczości Tony'ego Gatlifa. To łatwy strzał: jak w "Vengo" czy "Exils", u... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Antropocen: Epoka człowieka (2018)Antropocen: Epoka człowieka (2018) W trzecim odcinku relacji z Millennium Docs Against Gravity obudził się we mnie krytyk, ekolog i aktywista. Fragment poniżej, całość na łamach Filmwebu."Opowiadając o tytułowej erze – z człowiekiem w roli napędu i niszczyciela –... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Krytyczka. Sztuka Pauline Kael (2018)Krytyczka. Sztuka Pauline Kael (2018) Ludzie, co za film, co za kobieta!Relacji z Millennium Docs Against Gravity ciąg dalszy. Cały tekst do przeczytania na łamach Filmwebu."Jeśli krytycy kultury tworzą stado niezależnych umysłów, Pauline Kael przypominała czającego się w... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Igrzyska pamięci (2018)Igrzyska pamięci (2018) Relacji z warszawskiego festiwalu Millenium Docs Against Gravity część pierwsza. Fragment na zachętę poniżej, całość na Filmwebie, czyli tutaj.„Trafiamy na Mistrzostwa Świata Pamięci, gdzie w dziesięciu sprinterskich kategoriach... 22 maj '19 przeczytaj całość

Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

Z science-fiction jest podobnie jak z operą, o której kiedyś ktoś powiedział, że jeśli jest nieudana, to jest to najgorsza rzecz na świecie, ale jeśli jest dobra, to jest to najlepszy spektakl, jaki można zobaczyć.

Zygmont Kałużyński