Blogi: Hipomaniakalny kinoman

Notatki: "Suspiria" (2018)

Tu i ówdzie obija mi się o uszy, że SUSPIRIA Luki Guadagnino jest niemal feministycznym manifestem. Nie jestem przekonany. Na pierwszy rzut oka niby wszystko ładnie pięknie. Mamy tu przecież postawione na pierwszym planie kobiece postacie, którym pozwolono być niezależnymi, a nawet decyzyjnymi w obdzielaniu przemocą. Inicjatywa leży po stronie kobiet, niezależnie od tego, w jakim moralnym świetle to by je stawiało. Im większą zdobywają wolność, w tym większy mrok się zanurzają. I to jest OK – wszyscy powinniśmy mieć prawo do grzechu, który w pewnym sensie zawsze emancypuje. Co więcej, jedyna istotna w SUSPIRII męska postać zostaje odegrana przez aktorkę. Feminizm a la Guadagnino wydaje mi się jednak troszkę (troszkę bardzo) problematyczny.

By ominąć czytelne spoilery, napiszę tylko, że w ostatecznym rozrachunku tylko kobiety zostają ukarane. Przyglądamy się przemocy adresowanej tylko do nich, bo tylko do nich adresowana jest przemoc. Co znamienne, w SUSPIRII pojawia się sugestywny obrazek (hak przy kuśce) antymęskiej agresji, lecz jest ona tu tylko, no właśnie, zasugerowana; dalej nikt się nie posuwa – ani razu mężczyźnie włos z głowy nie spada. W przeciwieństwie do szeregu cierpiących tu kobiet, tylko cierpienie mężczyzny znajduje korzystne dla niego rozwiązanie (w dodatku rozwiązanie to zupełnie oczyszcza go z możliwej winy). Przemoc wobec kobiet nie dość, że potrafi zamienić się w przykuwający uwagę makabryczny widoczek, to ratunkiem od krzywdy ma być dla większości cierpiących kobiet tylko koniec dosłowny, czyli śmierć. Natomiast konkretnie wyłożony problem dotyczący męskiej postaci ma tu charakterologiczne umotywowanie i pointę, która składa się na możliwy do opowiedzenia psychologiczny proces. Nie znajduję ani jednej kobiecej postaci, w której łączyłyby się (raz) psychologiczna czytelność i (dwa) korzystne zakończenie. Kobieta w SUSPIRII jest albo enigmą, albo ofiarą. Z czego wysnuwam wniosek, że myśli i uczucia kobiet niezbyt twórców interesują.
Dyskusyjny i tani (tak jak tanie bywają fantazje wygłodniałych mężczyzn) wydaje mi się też pomysł, by emancypacja głównej bohaterki odbywała się przede wszystkim w odniesieniu do seksualnej czystości: pewność siebie oznacza tu więcej erotyzmu wyrażającego się w zmieniającym się stroju, zachowaniu i języku ("Czułam się, jakbym się pieprzyła", powie po tanecznej solówce).
Jeśli to jest feminizm, to nie wiem, co nim nie jest.

Zobacz też

Hipomaniakalny kinoman - Blog Gabriel Krawczyk
  • Fahrenheit 11/9 (2018)Fahrenheit 11/9 (2018) Moja ocena: 6/10. Fragment recenzji poniżej, całość do przeczytania na łamach Filmwebu.14 lat po premierze "Fahrenheit 9.11" Michael Moore kieruje oskarżenia w stronę kolejnego republikańskiego prezydenta USA. Naczelny... 4 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Grinch (2018)Grinch (2018) Ode mnie smutne 4/10. Do lektury recenzji zapraszam na łamy Filmwebu, fragment na zachętę poniżej:W Ktosiowie bez zmian. Znów zbliżają się święta. Większość malców dawno zapieczętowała kopertę do Świętego Mikołaja. Ich... 3 grudzień '18 przeczytaj całość
  • Via Carpatia (2018)Via Carpatia (2018) Bycie recenzentem filmowym to wcale niełatwa sprawa! Bo czasem, choć serce się kraje, trzeba skrytykować (raz) polskie, (dwa) skromne, (trzy) wyrastające bez wątpienia ze słusznych intencji, a przy tym (cztery) warte uwagi kino. "Via... 24 listopad '18 przeczytaj całość
  • Nawiązania #21Nawiązania #21 Jeśli ona jemu lub on jej zatyka ucho i chucha w twarz, mamy do czynienia z ekranizacją której z książek Nicholasa SparksaLeonarda DiCaprio i Robert De Niro w lustrzanych odbiciach w filmach Martina ScorseseFISH TANK (2009), A. Arnold /... 17 listopad '18 przeczytaj całość
  • Nawiązania #20Nawiązania #20 LEON ZAWODOWIEC (1994) / STRANGER THINGS (2016)WRÓG (2013), D. VilleneuveNOWY POCZĄTEK (2016), D. VilleneuveHAPPY TOGETHER (1997)SŁUŻĄCA (2016)MOONLIGHT (2016)ŚPIĄCA KRÓLEWNA (1959)LA LA LAND (2016)Pościg, abordaż, piraci:VAIANA: SKARB... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Notatki: "Suspiria" (2018)Notatki: "Suspiria" (2018) Tu i ówdzie obija mi się o uszy, że SUSPIRIA Luki Guadagnino jest niemal feministycznym manifestem. Nie jestem przekonany. Na pierwszy rzut oka niby wszystko ładnie pięknie. Mamy tu przecież postawione na pierwszym planie kobiece postacie,... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Gentleman z rewolwerem (2018)Gentleman z rewolwerem (2018) "Sztuką jest zrobić film, w którym bez wyjątku wszyscy bohaterowie dają się lubić – i kryminał, w którym ludzie, nawet ci stojący po przeciwnych stronach barykady, mają dla siebie szacunek. Szczególnie kreacje Redforda i Spacek... 16 listopad '18 przeczytaj całość
  • Bergman - Rok z życia (2018)Bergman - Rok z życia (2018) Na łamach Filmwebu polecam biografię pewnego artysty. Fragmencik na zachętę (mam nadzieję):Bergman składa się z licznych paradoksów. Wychowany w duchu luterańskiego etosu stał się Kolumbem ludzkiego wnętrza, z jego mrokiem i... 25 październik '18 przeczytaj całość
  • Książka Lili (2017)Książka Lili (2017) Jeśli na hasło "kolumbijska animacja" reagujecie jak fan Zenona Martyniuka na etiopski jazz, w swojej ignorancji nie czujcie się osamotnieni. Na polskie ekrany trafia bowiem pierwsza kiedykolwiek powstała w Kolumbii pełnometrażowa animacja... 19 październik '18 przeczytaj całość
  • Climax (2018)Climax (2018) W prologu oglądamy na telewizorze (mamy lata 90.) wywiady z przyszłymi bohaterami filmu. To zbiorowe portfolio zgrabnie zapoznaje nas w galerią postaci, zastępując zbędne wydarzenia i dialogi. W bezpośrednim... 19 październik '18 przeczytaj całość
  • Kino metafizycznego niepokojuKino metafizycznego niepokoju Na Filmwebie można już czytać tekst mojego autorstwa nagrodzony w krytycznofilmowym konkursie Powiększenie. O, dokładnie tutaj. Ostrzegam, używam trudnych wyrazów - które już zdążyły wzbudzić gorące emocje wśród... 15 październik '18 przeczytaj całość
  • 7 uczuć (2018)7 uczuć (2018) Zapraszam na łamy IgiMag, gdzie piszę o nowym filmie Marka Koterskiego. Fragment poniżej.Można snuć domysły, czy Koterski mówi tu o szkolnictwie czy o kulturze w ogóle, która, Gombrowiczem mówiąc, „zdziecinnia... 15 październik '18 przeczytaj całość
  • Kler (2018)Kler (2018) Na łamach Esensji piszę o najgłośniejszym polskim filmie tego roku. Poniżej fragment na zachętę, całość do przeczytania tutaj."Dostajemy litanię tematów zebranych z podziwu godną skrupulatnością, długi rachunek win. Wkraczamy... 30 wrzesień '18 przeczytaj całość
  • Pedofilia w Kościele katolickim? A skąd!Pedofilia w Kościele katolickim? A skąd! Obrońcom Kościoła katolickiego, którzy podkreślają, że pedofilia występuje we wszystkich grupach zawodowych i nie ma powodu, by przez pojedyncze przypadki skazywać na potępienie całą instytucję – tym wszystkim osobom warto... 8 wrzesień '18 przeczytaj całość
  • Pisać listy - to jest sztuka! O korespondencjiPisać listy - to jest sztuka! O korespondencji Dla jednych wymiana korespondencji Zbigniewa Herberta i Wisławy Szymborskiej będzie dowodem przyciągania się przeciwieństw. Inni wyczytają tu niezamierzoną pochwałę inteligencji – zbliżającej do siebie odmienne biografie... 18 lipiec '18 przeczytaj całość

Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

Jestem w sobie zakochany panie redaktorze, to jest jedyne uczucie, jakiego jestem absolutnie pewny

Zygmont Kałużyński