Blogi: Hipomaniakalny kinoman

Notatki: "Suspiria" (2018)

Tu i ówdzie obija mi się o uszy, że SUSPIRIA Luki Guadagnino jest niemal feministycznym manifestem. Nie jestem przekonany. Na pierwszy rzut oka niby wszystko ładnie pięknie. Mamy tu przecież postawione na pierwszym planie kobiece postacie, którym pozwolono być niezależnymi, a nawet decyzyjnymi w obdzielaniu przemocą. Inicjatywa leży po stronie kobiet, niezależnie od tego, w jakim moralnym świetle to by je stawiało. Im większą zdobywają wolność, w tym większy mrok się zanurzają. I to jest OK – wszyscy powinniśmy mieć prawo do grzechu, który w pewnym sensie zawsze emancypuje. Co więcej, jedyna istotna w SUSPIRII męska postać zostaje odegrana przez aktorkę. Feminizm a la Guadagnino wydaje mi się jednak troszkę (troszkę bardzo) problematyczny.

By ominąć czytelne spoilery, napiszę tylko, że w ostatecznym rozrachunku tylko kobiety zostają ukarane. Przyglądamy się przemocy adresowanej tylko do nich, bo tylko do nich adresowana jest przemoc. Co znamienne, w SUSPIRII pojawia się sugestywny obrazek (hak przy kuśce) antymęskiej agresji, lecz jest ona tu tylko, no właśnie, zasugerowana; dalej nikt się nie posuwa – ani razu mężczyźnie włos z głowy nie spada. W przeciwieństwie do szeregu cierpiących tu kobiet, tylko cierpienie mężczyzny znajduje korzystne dla niego rozwiązanie (w dodatku rozwiązanie to zupełnie oczyszcza go z możliwej winy). Przemoc wobec kobiet nie dość, że potrafi zamienić się w przykuwający uwagę makabryczny widoczek, to ratunkiem od krzywdy ma być dla większości cierpiących kobiet tylko koniec dosłowny, czyli śmierć. Natomiast konkretnie wyłożony problem dotyczący męskiej postaci ma tu charakterologiczne umotywowanie i pointę, która składa się na możliwy do opowiedzenia psychologiczny proces. Nie znajduję ani jednej kobiecej postaci, w której łączyłyby się (raz) psychologiczna czytelność i (dwa) korzystne zakończenie. Kobieta w SUSPIRII jest albo enigmą, albo ofiarą. Z czego wysnuwam wniosek, że myśli i uczucia kobiet niezbyt twórców interesują.
Dyskusyjny i tani (tak jak tanie bywają fantazje wygłodniałych mężczyzn) wydaje mi się też pomysł, by emancypacja głównej bohaterki odbywała się przede wszystkim w odniesieniu do seksualnej czystości: pewność siebie oznacza tu więcej erotyzmu wyrażającego się w zmieniającym się stroju, zachowaniu i języku ("Czułam się, jakbym się pieprzyła", powie po tanecznej solówce).
Jeśli to jest feminizm, to nie wiem, co nim nie jest.

Zobacz też

Hipomaniakalny kinoman - Blog Gabriel Krawczyk
  • Gloria Bell (2018)Gloria Bell (2018) "Z pięćdziesiątką na karku, dwójką odchowanych dzieci i stołkiem menadżerki w firmie ubezpieczeniowej Glorii Bell daleko do miana pierwszej emancypantki współczesnego kina. Pozory potrafią jednak mylić. Ta sama rozwódka wieczorami... 23 maj '19 przeczytaj całość
  • To zmienia wszystko (2018)To zmienia wszystko (2018) W piątym, i ostatnim, odcinku relacji z Millennium Docs Against Gravity piszę dla Filmwebu o X muzie, która wciąż pozostaje mężczyzną:„Gdy Tom Donahue zaczynał zbierać wywiady o dyskryminacji kobiet w amerykańskim przemyśle filmowym,... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Symfonia fabryki Ursus (2018)Symfonia fabryki Ursus (2018) "Gdybym miał pójść na łatwiznę i opisać sumę podobieństw, na które składa się 61-minutowa "Symfonia fabryki Ursus", zacząłbym od twórczości Tony'ego Gatlifa. To łatwy strzał: jak w "Vengo" czy "Exils", u... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Antropocen: Epoka człowieka (2018)Antropocen: Epoka człowieka (2018) W trzecim odcinku relacji z Millennium Docs Against Gravity obudził się we mnie krytyk, ekolog i aktywista. Fragment poniżej, całość na łamach Filmwebu."Opowiadając o tytułowej erze – z człowiekiem w roli napędu i niszczyciela –... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Krytyczka. Sztuka Pauline Kael (2018)Krytyczka. Sztuka Pauline Kael (2018) Ludzie, co za film, co za kobieta!Relacji z Millennium Docs Against Gravity ciąg dalszy. Cały tekst do przeczytania na łamach Filmwebu."Jeśli krytycy kultury tworzą stado niezależnych umysłów, Pauline Kael przypominała czającego się w... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Igrzyska pamięci (2018)Igrzyska pamięci (2018) Relacji z warszawskiego festiwalu Millenium Docs Against Gravity część pierwsza. Fragment na zachętę poniżej, całość na Filmwebie, czyli tutaj.„Trafiamy na Mistrzostwa Świata Pamięci, gdzie w dziesięciu sprinterskich kategoriach... 22 maj '19 przeczytaj całość
  • Hej, sokoły! (2018)Hej, sokoły! (2018) Gdzie jedni widzą piłkę i dwie bramki, tam inni dostrzegają katalog ludzkich zachowań, encyklopedię polityczno-historycznych metafor, świat w miniaturce i Bóg wie, co jeszcze. Można futbolu nie lubić, lecz nie sposób zaprzeczyć, że za... 15 maj '19 przeczytaj całość
  • Berlin, Barcelona (2018)Berlin, Barcelona (2018) "Boże, strzeż mnie od przyjaciół, z wrogami poradzę sobie sam". To zdanie przypisywane kardynałowi Richelieu, lecz mógłby się pod nim podpisać 35-letni Comas. Gdy czwórka dawno niewidzianych gości z Hiszpanii nawiedza jego bezpieczne... 9 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • Free Solo (2018)Free Solo (2018) O tegorocznym zdobywcy Oscara w kategorii dokument piszę na łamach Filmwebu (ode mnie solidne 8/10):„Tkwiący nam w głowach stereotyp Herzogowskiego szaleńca mieni się tu wieloma barwami. Trudno stwierdzić, by Alex czmychał od... 4 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • W domu innego (2019)W domu innego (2019) Dla Filmwebu piszę o niedawnej premierze: wyprodukowanym przez Ridleya Scotta wojennym melodramacie, w którym Australijczyk gra Anglika, Szwed - Niemca, a Keira Knightley - histeryczkę z "Niebezpiecznej metody". Fragment poniżej, całość do... 4 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • Książki o książkachKsiążki o książkach Biblioteka Narodowa opublikowała właśnie kolejny raport o stanie czytelnictwa w Polsce. Po jego ogłoszeniu czytającą mniejszością jak co roku wstrząsnęło święte oburzenie. Jeśli należycie do rzeczonej mniejszości, pewnie nie... 4 kwiecień '19 przeczytaj całość
  • Retromania jest passe?Retromania jest passe? W Magazynie Filmwebu właśnie wylądował dłuższy tekst mojego autorstwa, w którym to tekście nieśmiało wkładam kij w mrowisko wielbicieli "Stranger Things" i przyglądam się ograniczeniom Netfliksowego hitu. A szerzej -- zastanawiam się... 18 marzec '19 przeczytaj całość
  • Największy dar (2019)Największy dar (2019) "Niech Bóg ma mnie w opiece, a miłośnicy twórczości Juana Manuela Cotelo ("Mary's Land. Ziemia Maryi") wybaczą mi, ale po seansie jego najnowszego filmu czuję się dydaktycznie wymięty. Jak gdyby trener osobisty Mateusz Grzesiak... 12 marzec '19 przeczytaj całość
  • MELOMANI, RETROFILE, WPADAJCIE DO RADOMIA, NIE POŻAŁUJECIE!MELOMANI, RETROFILE, WPADAJCIE DO RADOMIA, NIE POŻAŁUJECIE! Mój Ojciec, człowiek wielu pasji i szalony kolekcjoner rzeczy znalezionych, wystawił na światło dzienne fragment swojej wielkiej, dotychczas ukrywanej w lochach i na poddaszu, kolekcji. Obok winyli i pocztówek dźwiękowych można już... 12 marzec '19 przeczytaj całość
  • Śmierć nadejdzie dziś 2 (2019)Śmierć nadejdzie dziś 2 (2019) Kilka słów dla zniechęcenia ode mnie poniżej, całość do przeczytania na łamach Filmwebu.Reżyser i scenarzysta Christopher Landon ponownie korzysta z szatek – coraz mniej krwawego – slashera i wydobywa czarnohumorzastą esencję z... 4 marzec '19 przeczytaj całość

Cytat Zygumnta Kałużyńskiego

- A czytał Pan, Panie Zygmuncie Biblię?
- Stale czytuję, bez przerwy! Znakomita książka, polecam gorąco, szczególnie osobom duchownym.

Zygmont Kałużyński